Patricias fitness

Q/A

Publicerad 2014-07-03 18:40:00 i Frågor & svar,

Jag tränar alltid jättetidigt på morgonen och har lite svårt att äta så tidigt på morgonen. Har du något bra tips på något lättsmält jag kan äta på morgonen innan träning?

Att träna på tom mage är inte farligt så länge du inte ska träna högintensivt, dvs. exempelvis löpning eller tung styrketräning. Det viktigaste är att du får i dig något, framför allt något proteinrikt, direkt efter träningen! Du kan annars prova att äta lite yoghurt/soyayoghurt med exempelvis en banan och lite kanel innan träningen. Min favorit pwo-måltid är naturella riskakor med jordnötssmör, jordgubbar och banan. Ifall du äter två såna får du bra energi, och det är inte jättemättande! Annars kanske aminosyror/bcaa kan vara ett kosttillskott du bör överväga? :)

Har du något bra kom-igång-tips för en glad motionär som vill börja löpträna?
 
Om du aldrig har löptränat tidigare rekommenderar jag att börja med snabba powerwalks 2-3 dagar/v, och därefter successivt lägga till en lätt joggingrunda och med tiden öka intensiteten. Att börja lugnt är viktigare än man tror, oavsett vilken träningsform det gäller! Sedan får du lägga upp löpträningen efter dina mål. Vill du klara att springa milen? Då ska fokuset ligga på uthållighet - träna på att springa långa, men lite långsammare sträckor. Är målet att få en riktigt grym kondition? Då kan du istället lägga fokuset på intervallträning (tabataintervaller är mina favoriter). Lägg upp träningen efter dina mål och börja lugnt och öka stegvis! Lycka till! :)
                                                                                             
Hur ska man lägga upp sin träning för att få bästa möjliga resultat så snabbt som möjligt? Jag är väldigt smal och vill skaffa lite mer kött på benen, pulver, är det något som kan fungera i kombination med träning för att bli större?
 
Att få resultat tar tid, vare sig målet är att gå upp eller ner i vikt. Det viktigaste tycker jag är inte att få snabba resultat, utan att få långvariga och hälsosamma resultat! För att gå upp i vikt måste man ligga på ett kaloriöverskott, satsa på 300-500 kcal extra än ditt dagliga behov. Sedan är styrketräning att föredra framför cardio, det ger ett snyggare resultat och hjälper till för att gå upp i vikt, särskilt vid ökat kaloriintag. Personligen föredrar jag vanlig kost framför kosttillskott, men en gainer som mellanmål kan vara en idé, och även vitaminer etc som är viktigt för alla människor. Ät 5-6 måltider om dagen, 3 huvudmål och 2-3 mellanmål och se till att du äter mer än du gör av med. Lycka till!
 
Hej! Vad är ditt mål, kan du inte lägga ut lite bilder på hur ditt mål ser ut? Och sen undrar jag hur din kost ser ut en hel dag, hur stora portioner du äter osv?

Hej! Just nu tränar jag för att öka i muskelvolym och ligger därför även på ett litet kaloriöverskott för att kunna bygga muskler. Längre fram till hösten kommer fokus ligga lite mer på att öka i styrka, men även muskeltillväxt, för att till våren deffa ner mig till sommaren. Så målet just nu är att lägga på mig så mycket muskler som möjligt så jag inte blir supersmal under/efter deffen. Min stora inspiration är Ellen/Fitspooration och det är även så jag hoppas på att kunna se ut om 1-1,5 år!
 
Angående mina måltider - jag äter 4-6 måltider om dagen, lite beroende på hur länge jag är vaken osv. Jag ligger i genomsnitt på ett kaloriintag på ca 2300-2500 kcal/dag, och styrketränar så tungt som möjligt 6 dagar/v (nu under sommaren lite annorlunda för att passa in mitt arbetsschema). Till frukost föredrar jag mina nyttiga fattiga riddare, havregrynsgröt, yoghurt med granola och frukt, proteinsmoothie etc. Jag äter mest lax, kyckling och nötkött med potatis/sötpotatis, men ibland slinker det ner lite pasta också samt lite såser emellanåt. Mina mellanmål brukar bestå av nötter, smoothies, fruktsallad, caseinpudding, knäckebröd med köttpålägg (oftast kalkon), kvarg etc. För att se hur stora mina portioner är rekommenderar jag att följa mig på instagram (@patriciaklinteberg) :)
 
Varför blir jag sjuk alltid när jag skall sätta igång och träna?
 
Antagligen går du ut för hårt i början. När man bestämmer sig för att börja träna har man ofta väldigt mycket motivation och tycker det är roligt och man vill så mycket och tränar därför 4-6 dagar/v, vilket kommer ge kroppen en stor chock och den kommer strejka i form av sjukdom. Börja lugnt! Att gå från 0-100 är varken smart eller hållbart. Satsa på att träna 2 dagar/v och ta någon promenad då och då, och öka därefter successivt. Lyssna på kroppen och låt det hellre ta tid och hitta en balans som funkar för dig i din vardag. När du tränar behöver du också äta mer, satsa på att lägga till extra protein samt öka intaget av vitaminer/mineraler i form av frukt och grönsaker och/eller vitamintillskott. Att träna 2-3 dagar/v året om är bättre än att träna 4-6 dagar/v några veckor och därefter sluta och efter några veckor/månader börja igen.
 
Har du ingen jämförelsebild på hur du såg ut innan och hur du ser ut nu? Vad vill du uppnå? Hur ser din drömkropp ut?:)
 
Jo, absolut! De tre översta bilderna är "före-bilder" (dessa är inte från när jag är som störst, har inga bilder från det) och resterande är nutid. Ellen är min stora förebild inom träning/fitness och det är även en sådan kropp jag vill uppnå inom 1-1,5 år. Jag har en bra bit kvar, behöver lägga på mig mycket muskler och gå ner ca 5-7% i fett. Just nu tränar jag för att jag tycker det är bland det roligaste och bästa jag vet och för att jag mår 1000x bättre av det. Men vem vet vad målet är om ett par år... :)

 
 

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2014-07-03 20:46:40

När började du styrketräna? :) ser gryyym ut

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela